18-04-2025 18-04-2025

0mOjj8P+DYSKyDg4ODg4ODg4ODg4ODw58AR2IdHB

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie

Informacje o projekcie

 

  1. Projekt Wyrównujemy braki, rozwijamy zdolności – szkoła przyszłości” realizowany jest w ramach Priorytetu 7 FEPK.07 Kapitał ludzki gotowy do zmian, Działania 07.12 Szkolnictwo ogólne programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 i współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
  2. Celem projektu jest wzrost kompetencji kluczowych i społeczno - emocjonalnych min. 75 uczniów i uczennic Szkoły Podstawowej im. ks. Jana Twardowskiego w Niebylcu oraz zwiększenie kompetencji i/lub kwalifikacji zawodowych min. 20 nauczycieli kształcenia ogólnego w/w szkoły poprzez realizację kompleksowego programu rozwojowego ukierunkowanego na podniesienie jakości edukacji i obejmującego wsparcie merytoryczne dla uczniów/uczennic i nauczycielek/nauczycieli oraz zakup sprzętu, wyposażenia i pomocy dydaktycznych w okresie 01.07.2024-31.08.2026.
  3. Grupami docelowymi w Projekcie są:
  4. GD1: uczniowie i uczennice Szkoły Podstawowej im. ks. Jana Twardowskiego w Niebylcu w r. szk. 2024/25 i/lub 2025/26; założono objęcie co najmniej 1 formą wsparcia min. 94 uczniów i uczennic,
  5. GD2: nauczycielki i nauczyciele zatrudnieni na podstawie Karty Nauczyciela lub umowy o pracę w Szkole Podstawowej im. ks. Jana Twardowskiego w Niebylcu w r. szk. 2024/25 i/lub 2025/26; założono objęcie co najmniej 1 formą wsparcia min. 21 nauczycielek i nauczycieli,
  6. GD3: rodzice/opiekunowie prawni uczniów i uczennic stanowiących GD1, zakłada się objęcie wsparciem wszystkich R&O,
  7. GD4: Szkoła Podstawowa im. ks. Jana Twardowskiego w Niebylcu - 8 – letnia szkoła podstawowa realizująca kształcenie ogólne, zlokalizowana na terenie woj. podkarpackiego, której organem prowadzącym jest Gmina Niebylec.
  8. Projekt zakłada osiągnięcie m.in. następujących wskaźników:

WR1. Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty, którzy uzyskali kwalifikacje po opuszczeniu programu = 20,

WR2. Liczba uczniów, którzy nabyli kwalifikacje po opuszczeniu programu = 75,

WP1. Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem = 21,

WP2. Liczba uczniów szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie ogólne objętych wsparciem = 94,

WP3. Liczba szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem = 1,

WP4. Liczba dzieci/uczniów o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, objętych wsparciem = 8,

WP5. Liczba uczniów uczestniczących w doradztwie zawodowym = 28,

WP7. Liczba rodziców/opiekunów prawnych objętych wsparciem w projekcie = 58Projekt przewiduje realizację następujących zadań:

Zadanie 1. BEZPIECZNA I PRZYJAZNA SZKOŁA – wsparcie Szkoły Podstawowej ks. Jana Twardowskiego w Niebylcu w budowaniu bezpieczeństwa społecznego i fizycznego uczniów i uczennic

Zostanie zrealizowane następujące wsparcie dla uczniów i uczennic:

Rok szkolny 2024/2025:

  • Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas I-VIII

Założenia organizacyjne: min. 10 osób, łączna liczba godzin wsparcia: 100,

  • Słucham- czuję -współczuję

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas IV-VIII

Założenia organizacyjne: 3 klasy; 3 klasy x 10h/klasa

Rok szkolny 2025/2026:

  • Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas I-VIII

Założenia organizacyjne: min. 10 osób, łączna liczba godzin wsparcia: 100,

  • Słucham -czuję- współczuję

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas IV-VIII

Założenia organizacyjne: 4 klasy; 4 klasy x 10h/klasa

Zrealizowane będzie również wsparcie dla nauczycielek i nauczycieli:

  • Grupowe wsparcie szkoleniowe dla nauczycieli/nauczycielek:
  1. Cyberbezpieczeństwo w szkole,
  2. Agresja - przejawy, konsekwencje, radzenie sobie, zapobieganie,
  3. Uzależnienia - rodzaje, przeciwdziałanie.

Grupy docelowe: nauczycielki i nauczyciele, w szczególności wychowawcy klas (min. 3 osoby),

Założenia organizacyjne: 3 szkolenia: A), B), C) x 8h/szkolenie.

Zadanie 2. SZKOŁA WRAŻLIWA NA RÓŻNORODNOŚĆ – stworzenie optymalnych warunków na rzecz kształcenia w Szkole Podstawowej ks. Jana Twardowskiego w Niebylcu dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Zostanie zrealizowane następujące wsparcie dla uczniów i uczennic:

Rok szkolny 2024/2025:

  • Indywidualne zajęcia logopedyczne

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas I-VIII

Założenia organizacyjne: 200 h; min. 10 uczniów x śr.20h/ucznia

Rok szkolny 2025/2026:

  • Indywidualne zajęcia logopedyczne

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas I-VIII

Założenia organizacyjne: 200 h; min. 10 uczniów x śr.20h/ucznia

Zrealizowane będzie również wsparcie dla nauczycielek i nauczycieli:

  • Grupowe wsparcie szkoleniowe dla nauczycieli/nauczycielek:
  1. Technologie wspierające w edukacji – prezentacja narzędzi technologicznych, które mogą wspierać uczniów i uczennice ze specjalnymi potrzebami,
  2. Pedagogika wspierająca uczniów z niepełnosprawnością intelektualną - jak efektywnie pracować z uczniami o różnych poziomach funkcjonowania intelektualnego
  3. Zrozumienie i wsparcie dla uczniów z dysfunkcjami psycho-społecznymi - strategie radzenia sobie z problemami zachowania, lękami, fobiami i innymi trudnościami,
  4. Techniki relaksacyjne i radzenie sobie ze stresem- dla nauczycieli i uczniów, narzędzia do radzenia sobie z napięciami i wyzwaniami w klasie
  5. Integracja ruchowa w nauczaniu- wykorzystanie ruchu i aktywności fizycznej w pracy z uczniami o różnych potrzebach

Grupy docelowe: nauczycielki i nauczyciele, min. 10 osób/szkolenie A), B), C), D), E)

Założenia organizacyjne: 5 szkoleń: A), B), C), D), E) x 16h/szkolenie.

  • Zindywidualizowane wsparcie szkoleniowe dla nauczycieli/nauczycielek:
  1. Studia podyplomowe – Terapia pedagogiczna

Grupy docelowe: 1 nauczyciel/nauczycielka,

Założenia organizacyjne: 510h,

Zadanie 3. SZKOŁA OPARTA O PROFESJONALNĄ KADRĘ - rozwój kompetencji dydaktycznych i zarządczych kadry Szkoły Podstawowej ks. Jana Twardowskiego w Niebylcu

Zadanie przewiduje realizację następujących form wsparcia dla nauczycielek i nauczycieli:

  • Grupowe wsparcie szkoleniowe dla nauczycieli/nauczycielek:
  1. Szkolenia technologiczne - warsztaty z zakresu nowoczesnych technologii w edukacji, warsztaty z wykorzystania multimedialnych narzędzi w nauczaniu, szkolenia z bezpiecznego korzystania z Internetu i ochrony danych osobowych,

Grupy docelowe: nauczycielki i nauczyciele, min. 12 osób/szkolenie

Założenia organizacyjne: 1 szkolenie: x 12h/szkolenie.

  1. Szkolenia dla kadry zarządzającej - warsztaty z zarządzania zespołem (16h), szkolenia z planowania strategicznego i zarządzania zmianą (16h), kursy z zakresu prawa oświatowego i finansów w edukacji (16h),

Grupy docelowe: kadra zarządzająca szkołą, nauczycielki i nauczyciele, min. 1 osoba/szkolenie

Założenia organizacyjne: 3 szkolenia: x 16h/szkolenie.

  • Zindywidualizowane wsparcie szkoleniowe dla nauczycieli/nauczycielek:
  1. Indywidualne wsparcie doradcy metodycznego z j. angielskiego, matematyki, przedmioty przyrodnicze, j. polski

Grupy docelowe: min. 4 nauczycieli/nauczycielek

Założenia organizacyjne: min. 4 osoby, łączna liczba godzin wsparcia: 60.

  1. Wsparcie psychologiczne dla nauczycieli

Grupy docelowe: min. 12 nauczycieli/nauczycielek

Założenia organizacyjne: min. 12 osób, łączna liczba godzin wsparcia: 120.

Zadanie 4. EDUKACJA DLA PRZYSZŁOŚCI – dostosowanie oferty edukacyjnej Szkoły Podstawowej ks. Jana Twardowskiego w Niebylcu do potrzeb rynku pracy

Zostanie zrealizowane następujące wsparcie dla uczniów i uczennic:

Rok szkolny 2024/2025:

  • Warsztaty z pracodawcami

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas VIII

Założenia organizacyjne: 1 grupa; 1 grupa x 12h/grupa

  • Ocena umiejętności i indywidualne doradztwo zawodowe

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas VII-VIII

Założenia organizacyjne: min. 14 osób, łączna liczba godzin wsparcia: 70.

Rok szkolny 2025/2026:

  • Warsztaty z pracodawcami

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas VIII

Założenia organizacyjne:1 grupa w klasie VII; 1 grupa x 12h/grupa

  • Ocena umiejętności i indywidualne doradztwo zawodowe

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas VII i VIII

Założenia organizacyjne: min. 14 osoby, łączna liczba godzin wsparcia: 70.

Zadanie 5. EDUKACJA DLA KLIMATU I ŚRODOWISKA - rozwój umiejętności i kompetencji ekologicznych uczniów i uczennic Szkoły Podstawowej ks. Jana Twardowskiego w Niebylcu

Zostanie zrealizowane następujące wsparcie dla uczniów i uczennic:

Rok szkolny 2024/2025:

  • Podróże po Zielonej Planecie

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas I-III

Założenia organizacyjne: 2 grupy x 10h/ grupa, + 1-dniowa wizyta studyjna/ grupa,

  • Don’t worry BEE happy

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas IV-VI

Założenia organizacyjne: 1 grupa x 10h/ grupa, + 1-dniowa wizyta studyjna/ grupa

  • Człowiek i Klimat: Wyzwania XXI Wieku

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas VII-VIII

Założenia organizacyjne: 2 grupy x 10h/ grupa, + 1-dniowa wizyta studyjna/ grupa

Rok szkolny 2025/2026:

  • Podróże po Zielonej Planecie

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas I-III

Założenia organizacyjne: 2 grupy x 10h/ grupa, + 1-dniowa wizyta studyjna/ grupa,

  • Don’t worry BEE happy

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas IV-VI

Założenia organizacyjne: 2 grupy x 10h/ grupa, + 1-dniowa wizyta studyjna/ grupa

Zadanie 6. MOST DO WIEDZY – wyrównanie szans edukacyjnych oraz rozwój kompetencji kluczowych uczniów i uczennic Szkoły Podstawowej ks. Jana Twardowskiego w Niebylcu

Zostanie zrealizowane następujące wsparcie dla uczniów i uczennic:

Rok szkolny 2024/2025:

  • Zajęcia wyrównawcze z matematyki

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas V

Założenia organizacyjne: 1 grupa x śr. 6 osoby/grupa; 1 grupa x 30h/grupa

  • Zajęcia wyrównawcze z fizyki

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klasy VIII

Założenia organizacyjne: 1 grupa x śr. 5 osoby/grupa; 1 grupa x 30h/grupa

  • Zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klasy VII

Założenia organizacyjne: 1 grupa x śr. 5 osoby/grupa; 1 grupa x 30h/grupa

  • Zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas VIII

Założenia organizacyjne: 1 grupa x śr. 5 osób/grupa; 1 grupa x 30h/grupa

  • Zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas V

Założenia organizacyjne: 1 grupa x śr. 5 osoby/grupa; 1 grupa x 30h/grupa

  • Zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klasy VI

Założenia organizacyjne: 1 grupa x śr. 5 osób/grupa; 1 grupa x 30h/grupa

Każda grupa będzie uczestniczyć w 3h warsztatach dotyczących tematyki prozdrowotnej, stylu życia i efektywnego uczenia się.

Rok szkolny 2025/2026:

  • Zajęcia wyrównawcze z matematyki

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas V

Założenia organizacyjne: 1 grupa x śr. 6 osoby/grupa; 1 grupa x 30h/grupa

  • Zajęcia wyrównawcze z fizyki

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klasy VIII

Założenia organizacyjne: 1 grupa x śr. 5 osoby/grupa; 1 grupa x 30h/grupa

  • Zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klasy VII

Założenia organizacyjne: 1 grupa x śr. 5 osoby/grupa; 1 grupa x 30h/grupa

  • Zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas VIII

Założenia organizacyjne: 1 grupa x śr. 5 osób/grupa; 1 grupa x 30h/grupa

  • Zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas V

Założenia organizacyjne: 1 grupa x śr. 5 osoby/grupa; 1 grupa x 30h/grupa

  • Zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klasy VI

Założenia organizacyjne: 1 grupa x śr. 5 osób/grupa; 1 grupa x 30h/grupa

Każda grupa będzie uczestniczyć w 3h warsztatach dotyczących tematyki prozdrowotnej, stylu życia i efektywnego uczenia się.

Zadanie 7. EDUKACYJNY BOOSTER – wsparcie rozwoju talentów oraz wzmocnienie kompetencji kluczowych uczniów i uczennic Szkoły Podstawowej ks. Jana Twardowskiego w Niebylcu

Zostanie zrealizowane następujące wsparcie dla uczniów i uczennic:

Rok szkolny 2024/2025:

  • Zajęcia rozwijające z matematyki

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas IV

Założenia organizacyjne: 1 grupa x śr. 6 osób/grupa; 1 grupa x 30h/grupa

  • Zajęcia rozwijające z geografii

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas VII

Założenia organizacyjne: 1 grupa x śr. 5 osób/grupa; 1 grupa x 30h/grupa

  • Zajęcia rozwijające z biologii

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas VII

Założenia organizacyjne: 1 grupa x śr. 6 osób/grupa; 1 grupa x 30h/grupa

  • Zajęcia rozwijające z fizyki

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klasy VII

Założenia organizacyjne: 1 grupa x śr. 6 osób/grupa; 1 grupa x 30h/grupa

  • Zajęcia rozwijające z języka angielskiego

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas V

Założenia organizacyjne: 1 grupa x śr. 6 osób/grupa; 1 grupa x 30h/grupa

  • Zajęcia rozwijające z języka angielskiego

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas VI

Założenia organizacyjne: 1 grupa x śr. 6 osób/grupa; 1 grupa x 30h/grupa

  • Zajęcia rozwijające z języka angielskiego

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klasy VII

Założenia organizacyjne: 1 grupa x śr. 6 osób/grupa; 1 grupa x 30h/grupa

  • Zajęcia rozwijające z języka angielskiego

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas VIII

Założenia organizacyjne: 1 grupa x śr. 6 osób/grupa; 1 grupa x 30h/grupa

  • Zajęcia rozwijające z przyrody

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas IV-V

Założenia organizacyjne: 1 grupa x śr. 6 osób/grupa; 1 grupa x 30h/grupa

  • Zajęcia rozwijające z chemii

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas VIII

Założenia organizacyjne: 1 grupa x śr. 6 osób/grupa; 1 grupa x 30h/grupa

Każda grupa będzie uczestniczyć w 3h warsztatach dotyczących tematyki prozdrowotnej, stylu życia i efektywnego uczenia się.

Rok szkolny 2025/2026:

  • Zajęcia rozwijające z matematyki

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas IV

Założenia organizacyjne: 1 grupa x śr. 6 osób/grupa; 1 grupa x 30h/grupa

  • Zajęcia rozwijające z geografii

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas VII

Założenia organizacyjne: 1 grupa x śr. 5 osób/grupa; 1 grupa x 30h/grupa

  • Zajęcia rozwijające z biologii

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas VII

Założenia organizacyjne: 1 grupa x śr. 6 osób/grupa; 1 grupa x 30h/grupa

  • Zajęcia rozwijające z fizyki

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klasy VII

Założenia organizacyjne: 1 grupa x śr. 6 osób/grupa; 1 grupa x 30h/grupa

  • Zajęcia rozwijające z języka angielskiego

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas V

Założenia organizacyjne: 1 grupa x śr. 6 osób/grupa; 1 grupa x 30h/grupa

  • Zajęcia rozwijające z języka angielskiego

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas VI

Założenia organizacyjne: 1 grupa x śr. 6 osób/grupa; 1 grupa x 30h/grupa

  • Zajęcia rozwijające z języka angielskiego

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klasy VII

Założenia organizacyjne: 1 grupa x śr. 6 osób/grupa; 1 grupa x 30h/grupa

  • Zajęcia rozwijające z języka angielskiego

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas VIII

Założenia organizacyjne: 1 grupa x śr. 6 osób/grupa; 1 grupa x 30h/grupa

  • Zajęcia rozwijające z przyrody

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas IV-V

Założenia organizacyjne: 1 grupa x śr. 6 osób/grupa; 1 grupa x 30h/grupa

  • Zajęcia rozwijające z chemii

Grupy docelowe: uczniowie i uczennice klas VIII

Założenia organizacyjne: 1 grupa x śr. 6 osób/grupa; 1 grupa x 30h/grupa

Każda grupa będzie uczestniczyć w 3h warsztatach dotyczących tematyki prozdrowotnej, stylu życia i efektywnego uczenia się.

Zadanie 8. INFRASTRUKTURA DYDAKTYCZNA SZKOŁY WSPIERAJĄCA KSZTAŁCENIE NA NAJWYŻSZYM POZIOMIE – doposażenie Szkoły Podstawowej ks. Jana Twardowskiego w Niebylcu w niezbędny sprzęt i pomoce i dydaktyczne

W ramach realizacji zadania planowany jest zakup następującego sprzętu komputerowego, sprzętu elektronicznego oraz oprogramowania:

  1. Laptop - 3 szt.
  2. Urządzenie wielofunkcyjne - 1 szt.
  3. Monitor interaktywny ze statywem - 3 szt.
  4. Pracownia językowa - 1 szt.

Programy komputerowe:

  1. Multimedialne Pracownie Przedmiotowe: MATEMATYKA - 1 szt.

Zakupione zostaną również następujące pomoce dydaktyczne:

  1. Dygestorium - butla gazowa - 1 szt.
  2. Krzesło - 20 szt.
  3. Stół demonstracyjny - 1 szt.
  4. Stół - 20 szt. x
  5. Szkielet człowieka - 1 szt.
  6. Pakiet biologia 3 - 1 szt.
  7. Korpus z głową - model - 1 szt.
  8. Atlas anatomiczny - 10 szt.
  9. Pracownie przyrodnicze - powietrze - 1 szt.
  10. Pakiet Geografia rozszerzony - 1 szt.
  11. Multimedialny Układ Słoneczny - 1 szt.
  12. Escape Room Geografia - 1 szt.
  13. Puzzle edukacyjne Trasami Odkrywców - 1 szt.
  14. Puzzle edukacyjne Mapa Świata - 1 szt.
  15. Puzzle edukacyjne Mapa Europy - 1 szt.
  16. Puzzle edukacyjne Mapa Polski - 1 szt.
  17. Poziomice i warstwice - model rozkładany - 1 szt.
  18. Formy ukształtowania terenu - 4 minimodele - 1 szt.
  19. Modułowe Pracownie Przyrodnicze - moduły: WODA, POWIETRZE, ENERGIA - zestaw- 1 szt.
  20. Pakiet-rachunek prawdopodobieństwa - 3 szt.
  21. Symetrie - 3 szt.
  22. Szkielety brył - 1 szt.
  23. Przyrządy tablicowe - 1 szt.
  24. Układ współrzędnych - 1 szt.
  25. Szachy magnetyczne - 1 szt.
  26. Bryły geometryczne - 1 szt.
  27. Bryły obrotowe- przyrząd demonstracyjny - 3 szt.

 

Wartość projektu (całkowity koszt projektu): 760 224,56 zł

Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 646 190,87 zł

Kontakt

d

Biuro projektu:

Gminny Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkół w Niebylcu

Niebylec 182a

38-114 Niebylec

tel. 17 277 30 62

 

Koordynator projektu:

Magdalena Długoń

W ramach naszej witryny stosujemy pliki „Cookies” w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Pliki „cookies” (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika witryny i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych witryny, w szczególności do:

  • dostosowania zawartości stron internetowych witryny do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych;
  • zapamiętania ustawień Użytkownika dotyczących wyglądu i funkcjonalności stron witryny (np. język, kraj),

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących „Cookies” oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w taki sposób, aby blokować obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika witryny. Sposoby i możliwości zmiany obsługi plików „cookies” mogą Państwo sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej szczegółów w naszej polityce prywatności.

Zapisano